اولمه 2023 - یک مطالعه جدید نشان داد که افزایش سطح سرمی هموگلوبین گلیکوزیله(HbAlc)، کلسترول تام (TC) و تری اسیل گلیسرول(TG) ، عوامل خطر برای ایجاد سرطان تیروئید در دیابت نوع 2 هستند. با وجود اینکه مکانیسم دقیق ایجاد آنها هنوز شناخته نشده است، می توان از آنها به عنوان نشانگرهای ایجاد سرطان تیروئید در دیابت نوع 2 استفاده کرد. نتایج این مطالعه در مجله Disease Markers منتشر شد.

برخی از بیماری های شایع سیستم غدد درون ریز سرطان تیروئید و دیابت هستند. با افزایش روند سرطان تیروئید در بیماران دیابتی، علیرغم هرگونه مداخله، میزان مرگ و میر ناشی از عوارض مختلف دیگر افزایش یافته است. تحقیقات گذشته نشان داده است که هایپرگلایسمی و بالا بودن طولانی مدت چربی خون باعث افزایش بروز و خطر سرطان های مرتبط می شود. از این رو، محققان دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین، در چنگدو، مطالعه‌ای را برای بررسی رابطه ی بین تغییرات قند خون و سطوح لیپیدهای خون و خطر ابتلا به سرطان تیروئید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، بین ژوئن 2018 تا فوریه 2021، انجام دادند.

از 159 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 برای این مطالعه ثبت نام شد. از این افراد تعداد 136 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بدون سرطان تیروئید در گروه مشاهده و 23 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 با سرطان تیروئید به عنوان گروه سرطان تیروئید قرار گرفتند. همچنین120 فرد سالم به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. سطوح سرمی هموگلوبین گلیکوزیله (HbAlc)، کلسترول تام (TC)، تری اسیل گلیسرول (TG)، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL-C)، و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C) اندازه گیری و مقایسه شد. ارتباط بین سطح سرمی HbAlc  و  TC، TG، HDL-C  و LDL-C در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با استفاده از روش پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. عوامل موثر بر سرطان تیروئید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با استفاده از تحلیل رگرسیون لجستیک چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر است:

· در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در گروه مشاهده، سطح HbAlc و بروز سرطان تیروئید به طور قابل ملاحظه ای بالاتر از افراد گروه کنترل بود.

· مقادیر TC، TGو LDL-C، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در گروه مشاهده، به طور قابل توجهی بالاتر از افراد گروه کنترل بود، اما سطح HDL-C آنها به طور قابل توجهی کمتر بود.

· سطح سرمی HbAlc در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با سطوحTC و TG ارتباط مثبت داشت، با سطح HDL-C همبستگی منفی داشت و با سطحLDL-C ، همبستگی نداشت.

· سطوح سرمی HbAlc،TC  و TG در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در گروه سرطان تیروئید به میزان قابل توجهی نسبت به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بدون سرطان تیروئید، بالاتر بود، در حالی که سطح HDL-C آنها به طور قابل توجهی کمتر بود.تغییر معنی داری در سطحLDL-C  وجود نداشت.

· سطوح سرمی  HbAlc، TCوTG همگی عوامل خطر سرطان تیروئید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، در حالی که بر اساس تحلیل و بررسی رگرسیون لجستیک چند متغیره، سطح HDL-C سرم، یک عامل محافظتی برای سرطان تیروئید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

بنابراین، سرطان تیروئید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است با افزایش سطح سرمی HbAlc، TC  و TG مرتبط باشد. خطر ابتلا به سرطان تیروئید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است با افزایش سطح سرمیHbAlc با تنظیم سطح چربی خون افزایش یابد، بنابراین به عنوان یک نشانگر برای ارزیابی خطر سرطان تیروئید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، عمل می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/elevated-levels-of-hba1c-total-cholesterol-and-triacylglycerol-risk-factors-for-thyroid-cancer-in-t2-dm-110760